14 mei 2012

DIY | PEDICURE @ HOME

Met een beetje geluk wordt het binnenkort echt sandaaltjes weer. Tenminste als de weergoden ons goed gezind zijn. Vandaag enkele handige tips hoe je nu thuis zelf een pedicure kunt doen. Zodat je voetjes helemaal tot hun recht gaan komen in de hippe sandaaltjes die je pas gekocht hebt. Hello sunshine!

Een pedicure volledig zelf doen is een heel klusje. Start daarom met een paar minuutjes ontspanning en geniet van een voetbad. Daarvoor hebben we een teiltje met lauw water nodig, en een product om onze voetjes te reinigen enerzijds, en anderszijds ook voor ze te verweken. Dat laatste maakt dat eelt straks makkelijker te verwijderen is.  Wat kan je allemaal gebruiken voor in het voetbad? Gewoon een klassieke douchegel of badschuim zorgt voor schuim, en reinigt prima. Maar je kan ook opteren voor echte voetbad producten zoals badzout, bruistablets enzovoort.
Nadat mijn voetjes (en ikzelf) helemaal ontspannen zijn, ga ik van start met de eigenlijke pedicure. Ik knip mijn teennageltjes en vijl scherpe hoekjes en kantjes weg. Vervolgens neem ik een stevige scrub. Of je het nu wil of niet, bijna iedereen heeft  eelt onder zijn voeten. Eelt ontstaat door druk, wrijving en soms ook door slechtzittende schoenen. Helaas pindakaas, maar we pakken samen met de scrub de eeltplekjes aan. Hoogstwaarschijnlijk zijn het je hielen en de onderkant van je voetbal die te maken hebben met eelt. En als je merkt dat na je scrubbeurt nog plekjes ruw aanvoelen, kan je gebruik maken van een vijl/rasp.

Droge nagelriemen kan je verwennen met een nagelcrème of olie. Ze hebben in principe dezelfde zorg nodig als je vingernagels. Je zou ze zelfs (indien je wenst) kunnen achteruit duwen met een bokkepootje. Zelf smeer ik het liefste mijn voetjes helemaal op het einde in met een voetcrème (nadat mijn nagellak droog is). Want anders ga je nadien je nagelplaat opnieuw vetvrij moeten maken voor je je nagellak aanbrengt. Stel dat je dit niet zou doen, bestaat de kans dat je nagellak vrij weinig aanhechting vindt aan je nagelplaats en vrijwel onmiddelijk gaat chippen.
Kies voor een vrolijk kleurtje qua nagellak. Voor je de eigenlijke kleur aanbrengt, breng je  een basislaag aan. Dit voorkomt verkleuring van de nagelplaat. Nadat je basecoat opgedroogd is, breng je de gekleurde nagellak aan, en nadien een topcoat. Deze zorgt voor glans en dat je nagellak beter blijft zitten.

In principe moet je niet dagelijks, zelfs niet wekelijks een pedicure doen. Als je regelmatig je eelt een beetje bijhoudt bijvoorbeeld nadat je gedouched hebt een keertje extra raspen, en je voeten dagelijks insmeert met een voedende crème. Heb je minstens 3 weken plezier van je pedicure.

Doe jij af en toe een pedicure zelf thuis?

3 opmerkingen:

  1. daar moet ik toch eens m'n werk van maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe het om de twee weken, probeer dagelijks mijn voeten in te smeren en ik ga wekelijks es met de rasp over mn voetjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die bruistabletten wil ik zeker eens proberen !

    BeantwoordenVerwijderen